Tuesday 11 December 2012

Kuasa "PERCAYA"

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

" subjek ni susah lah nak score..kalau aku study hard pun, confirm tak boleh dapat pointer yang tinggi"

" aku tak nak lah pegang jawatan ni..susah lah..lagipun aku bukannya reti sangat nak buat benda2 ni..bagi lah dekat orang lain yang lebih layak"

Pernah dengar kan ayat2 macam ni dekat sekeliling kita? Ya ayat ini sering diucapkan oleh orang-orang yang tak percaya dekat diri sendiri termasuklah aku.tapi itu dulu lah..hehe..belum buat apa2 dah mengeluh & putus asa..

Sebenarnya, kuasa percaya amat HEBAT dan boleh mengalahkan kuasa ultraman dan power rangers..betul dak? kuasa "PERCAYA" amat penting dalam diri seseorang bagi memastikan apa yang diimpikan tercapai..Contohnya, Cik Kiah bercita-cita untuk menjadi seorang doktor..cik kiah percaya bahawa dia mampu untuk mencapai cita-citanya..maka, cik kiah akan belajar dengan bersungguh-sungguh bagi memastikan cita-citanya tercapai..Lihat?jika kita percaya yg kita boleh melakukan sesuatu, maka tidak mustahil untuk kita melakukan sesuatu perkara itu..

contoh lain, Sin Chan merupakan seorang budak yang tidak pandai melukis tetapi bercita-cita untuk seorang pelukis yang tersohor..oleh kerana percaya yang dirinya mampu utk menjadi seorang pelukis yang tersohor suatu hari nanti, maka Sin Chan pun menghadiri bengkel-bengkel lukisan untuk memperbaiki teknik lukisannya..agak-agak dia berjaya tak jadi pelukis tersohor suatu hari nanti? Fikir sendiri

Kesimpulannya, kuasa "PERCAYA" memang patut ada pada setiap individu..Kalau kita sendiri yang tak percaya dekat kemampuan diri sendiri, sapa lagi yang nak percaya?

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave your comment